I en debattartikel i Aftonbladet kräver Fair Action och Sveriges Kvinnolobby att klädjätten H&M står upp för kvinnors rättigheter på riktigt, globalt.

H&M lanserar kollektioner med tröjor där det står “Feminist cutie” och andra feministiska budskap. De driver påkostade kampanjer där klädjätten försöker bryta normer om vad som anses kvinnligt. H&M tjänar miljoner på detta. Samtidigt tjänar kvinnorna i deras fabriker i Bangladesh cirka 700 kr per dag vilket är under Världsbankens fattigdomsgräns. Det tvingar dem anställda att leva under kritiska förhållanden och deras barn att arbeta. Förra året gjorde H&M en vinst på 19 miljarder kronor. De har med andra ord råd att ge sömmerskorna bättre löner. H&M lovade redan 2013 att uppnå rättvisa löner för 850 000 arbetare senast 2018 men fortfarande är fabriksarbetarnas löner endast marginellt över de lagstadgade minimilönerna i landet.

Om H&M menar allvar med sitt engagemang för både levnadslöner och kvinnors rättigheter är det hög tid att lägga i en till växel genom att:

Ställa krav på högre löner och köpa mer kläder från fabriker som följer kraven. 

Betala schyssta inköpspriser för plaggen – ge fabrikerna möjlighet att höja lönerna.

Öka trycket på regeringarna i produktionsländerna att höja minimilönerna.

Läs hela artikeln här.

Läs mer om Fair Action här.