50 Million Missing-kampanjen nomineras för Katerva Awards

Kampanjen ”The 50 Million Missing Campaign” nominerades för den prestigefyllda Katerva-utmärkelsen och valdes även som finalist i kategorin jämställdhet för arbetet med att stoppa det systematiska dödandet av kvinnor i Indien – ”the female gendercide”. Katerva Awards är känt som ”Nobelpriset för hållbar utveckling”.

I sex år har 50 Million Missing-kampanjen arbetat hårt för att informera omvärlden om det pågående kvinnliga folkmordet i Indien. 50 miljoner kvinnor har dödats i tre generationer genom metoder som barnamord, avsiktlig svältning, vanvård av flickor, brud-trafficking och häxjakter.

Kampanjens mål är att få åtminstone 1 miljon människor att stå bakom kravet att officiellt utkräva ansvar av Indien för att stoppa det systematiska mördandet av kvinnor genom att bl. a. implementera redan existerande lagar.

Katerva-kommitténs uppmärksammande av kampanjen är en utveckling i rätt riktning och de bjuder nu i allmänheten att få rösta på kampanjen i kategorin ”The People’s Choice Award”. Det kan du göra här.

Här kan du se kampanjens mycket informativa och berörande film.