Regeringens åtgärder mot sexistisk reklam räcker inte

Just nu pågår reklambranschens utställning ”Vem får synas i svensk reklam” i tunnelbanan i Stockholm. I samband med detta lyfter regeringen problemet med könsdiskriminerande reklam och meddelar att de vill inleda dialog med branschen. Sveriges Kvinnolobby tycker inte att detta är tillräckligt. Vi kräver en lagstiftning.

I en debattartikel i Metro skriver Jämställdhetsminister Åsa Regnér och Konsumentminister Per Bolund att de vill bjuda in reklambranschens företrädare till samtal för att diskutera hur svensk reklam kan förändras.

Det är bra att regeringen lyfter problemet med könsdiskriminerande reklam och sexualisering av det offentliga rummet. Men Sveriges Kvinnolobby tycker inte att dialog med reklambranschen är tillräckligt. Vi hoppas att Socialdemokraterna och Miljöpartiet står fast vid sina vallöften och inför en lagstiftning mot sexistisk reklam. Det är det enda som kommer att leda till förändring på riktigt!

Lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam föreslogs redan 2008 av en statlig utredning. Det är dags att gå från ord till handling.

Sveriges Kvinnolobby driver sedan tidigare kampanjen Reklamera mot sexistisk reklam. Läs mer om den här.