Kampanj om bristen på kvinnor i offentliga rummet

I Sverige finns bara runt 20 kända kvinnliga statyer med namn och kläder, men närmare 200 manliga statyer. På internationella kvinnodagen 8 mars smyckade Interflora kvinnliga statyer runt om i Sverige med blommor i syfte att belysa underrepresentationen av kvinnor i det offentliga rummet.

Initiativet är starten för en långsiktig satsning som Interflora kallar the ”The Power of Flower Fund”. 20 % av intäkterna från deras onlineförsäljning under Internationella Kvinnodagen gick oavkortat till fonden vars syfte är att resa ytterligare en kvinnlig namngiven staty inom 3 år. Under dagen samlades 115 495 kronor in.

– Idag smyckar vi kvinnliga statyer i blommor över hela landet för att ge kvinnorna lyskraft och utrymme. Allt från Charlotte Kalla i Tärendö till Birgit Nilsson i Båstad. De personer som vi sätter på piedestal påverkar allas vår världsbild. Små tjejer och killar måste också kunna se kvinnliga statyer som representerar status, auktoritet och framgång. Vi vill, på vårt sätt och med vår produkt bidra till att ge en rättvis bild av historien, spegla det samhälle vi lever i och inspirera fler kvinnor till stordåd i framtiden, sade Louisa Blomstrand marknads- och e-handelschef för Interflora.

Mer information om the ”The Power of Flower Fund” och vilka statyer som smyckades hittar du här.