RO fäller Caia Cosmetics för sexistisk reklam

Sminkföretaget CAIA Cosmetics reklam fälls av Reklamombudsmannen efter att ha anmälts av Sveriges Kvinnolobby. Reklamombudsmannen slår fast att ”reklamen framställer kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet” och strider mot artikel 2 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Efter att ha tagit emot flera tips från allmänheten anmälde Sveriges Kvinnolobby genom sitt initiativ Reklamera CAIA Cosmetics senaste kampanj till Reklamombudsmannen. Kampanjen föreställer en ung kvinna i underkläder som sitter och står med särade ben och läppar. Fokus i bilderna ligger på hennes kropp och inte på läppstiftet som ska marknadsföras.

Hittills har två reklamer fällts och en tredje anmälan väntar på prövning. Reklamombudsmannen finner att kvinnan i reklamerna framställs som ett sexobjekt och att framställningen av henne saknar tydlig koppling till det läppstift som marknadsförs.

Företaget Beauty Icons AB som ligger bakom reklamen är ett företag som säljer och marknadsför det egna makeupvarumärket CAIA Cosmetics. De försvarar reklamen och skriver att:

”Deras community tycker att kvinnor (och män också) ska ha rätt att uttrycka sig precis som de själva vill.” De menar om man känner för att ha kort kjol och utmanande topp ska få ha det utan att utmålas som ett objekt och att ”Varje kvinna i Sverige och i resten av världen ska ha rätt att få uttrycka självsäkerhet i sin egen sexualitet.”

Sveriges Kvinnolobbys generalsekreterare Clara Berglund svarar på uttalandet:

– Vi vill också att alla kvinnor och män i Sverige ska få möjlighet att uttrycka sig som de själva vill, men könsstereotyp reklam motverkar just detta. CAIA Cosmetics reklam talar om för kvinnor att de ska vara sexiga, smala och tillgängliga för män. Bianca Ingrosso är en stor förebild för många tjejer, vi skulle önska att hennes företag tog ett större ansvar för att inte framställa tjejer på ett sexualiserat och nedvärderande sätt.

Läs de fullständiga besluten på Reklamombudsmannens hemsida här:
Beslut 1
Beslut 2